FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj     
ZASADY WYNAGRADZANIA ...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wzzsopowiatsepolenski.fora.pl Strona Główna :: ADMINISTRACJA I OBSŁUGA
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
librus
Administrator



Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:02, 31 Maj 2009    Temat postu: ZASADY WYNAGRADZANIA ...

ZASADY WYNAGRADZANIA ORAZ WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE PRACOWNIKÓW OŚWIATY NIE BĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI, KTÓRZY SĄ PRACOWNIKAMI SAMORZĄDOWEJ SFERY BUDŻETOWEJ.


Pracownicy oświaty dzielą się na dwie zasadnicze grupy: nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych (pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno - techniczni, administracji i obsługi).
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1998 r. Nr 117, poz. 759) prowadzenie szkół i placówek stało się zadaniem jednostek samorządu terytorialnego z dniem 1 stycznia 1999 r. W związku z tym większość pracowników szkół i placówek, dla których do dnia 31 grudnia 1998 r. organami prowadzącymi były organy administracji rządowej, pozostając nadal w stosunku pracy z daną szkołą czy placówką oświatową stała się pracownikami samorządowej sfery budżetowej.
Nauczyciele zatrudnieni w publicznych szkołach i placówkach podlegają przepisom szczególnym ustawy Karta Nauczyciela oraz aktów wykonawczych do niej wydanych, niezależnie od tego czy organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego czy też właściwy minister.
Wszyscy pozostali pracownicy (tj. niepedagogiczni) zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego posiadają status pracownika samorządowego.
Ich prawa i obowiązki -
w głównej mierze - kształtują: * ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) oraz
* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm).

Ustawa o pracownikach samorządowych obejmuje swoim zakresem - zgodnie z art. - cyt. ustawy - pracowników zatrudnionych w:
1/ urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
2/ starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,
3/ urzędzie gminy, jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych,
4/ biurach (oraz ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
5/ biurach (oraz ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.


Przepisów ustawy o pracownikach samorządowych nie stosuje się do pracowników jednostek wymienionych wyżej, których status prawny określają odrębne przepisy (np. Karta Nauczyciela).
Stosunek pracy pracowników samorządowych jest uregulowany w wyjątkowo skomplikowany sposób.
Ustawodawca - wychodząc z założenia, że specyfika roli i zadań samorządu terytorialnego uzasadnia odmienne kształtowanie praw pracowników samorządowych - dokonał tego w swoistej pragmatyce tychże pracowników. Ustawa o pracownikach samorządowych nie reguluje jednak całokształtu sytuacji prawnej pracowników samorządowej lecz zawiera - jako pragmatyka - uregulowania odrębne, szczególne w stosunku do przepisów powszechnie obowiązujących.
W niektórych sprawach ustawa o pracownikach samorządowych odsyła do konkretnych przepisów
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.) bądź do konkretych przepisów Kodeksu Pracy, a w sprawach nie uregulowanych w ustawie - generalnie - do przepisów Kodeksu Pracy. To ostatnie odesłanie (zawarte w art. 31 ust. 1 ustawy) oznacza, że w sprawach nie uregulowanych w ustawie o pracownikach samorządowych do tych pracowników mają zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy oraz przepisy wykonawcze do Kodeksu Pracy.
Oprócz takiego literalnego odesłania do Kodeksu Pracy wyliczenie źródeł prawa regulujących stosunek pracy pracowników samorządowych należy uzupełnić jeszcze o inne akty prawne - mimo, iż nie zostały one wprost wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych. Nie może bowiem budzić wątpliwości, że do pracowników samorządowych mają zastosowanie przepisy dotyczące np. świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, urlopów wychowawczych, świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa czy też uprawnień związków zawodowych lub świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Prawo do wynagrodzenia.


Pracownikom samorządowym, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, przysługuje wynagrodzenie stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych.
Rada Ministrów - zgodnie z delegacją art. 20 ust. 2 cyt. ustawy - określiła w rozporządzeniu z 26 lipca 2000 r. wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów określają:
1/ wynagrodzenie zasadnicze
2/ dodatek funkcyjny (za wykonywanie zadań, dla których załącznik nr 3 rozporządzenia przewiduje dodatek)
3/ dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych
4/ zasady ustalania okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę, do nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy
5/ fundusz nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej
6/ fundusz premiowy (wysokość, zasady przyznawania i wypłacania określa zakładowy regulamin premiowania)
7/ dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nocy.

Wynagrodzenie zasadnicze.
Dla pracowników jednostek organizacyjnych rozporządzenie nie określa tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego lecz tabelę rozpiętości punktowej, na podstawie której pracodawca - zgodnie z zasadami określonymi w rozporzadzeniu - sporządza tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

W celu sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego niezbędne jest określenie najniższego wynagrodzenia. Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się najniższe wynagrodzenie zasadnicze ustalone przez radę gminy (radę powiatu, sejmik województwa) w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, sporządzonej wg zasad określonych w rozporządzeniu.Tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego sporządza pracodawca - jako sumę najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz iloczynu liczby punktów ustalonych dla poszczególnych kategorii (załącznik nr 2 do rozporządzenia) i wartości jednego punktu w złotych. Wysokość miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego może być wyższa lub niższa od ustalonych w sposób określonych w zdaniu poprzedzającym - nie więcej jednak niż o 10%. Podwyższenie lub obniżenie nie więcej niż o 10% nie dotyczy najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
Ponadto rozporządzenie z 26 lipca 2000 r. ustala
tabelę kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego oraz wymagań kwalifikacyjnych kierowników i zastępców kierowników (załącznik nr 1 do rozporządzenia), tabelę punktowych rozpiętości dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (załącznik nr 2), tabelę stawek dodatku funkcyjnego (załącznik nr 3), tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników (załącznik nr 4) oraz szczegółowe zasady ustalania stopni uciążliwości, szkodliwości dla zdrowia lub prac niebezpiecznych, a także przyznawania dodatku za pracę wykonywaną w takich warunkach.


Dodatkowe uprawnienia.

Ustawa o pracownikach samorządowych wskazuje, iż obok wynagrodzenia ustalonego w myśl rozporządzenia z dnia 26 lipca 2000 r. pracownikom samorządowym przysługuje również prawo do świadczeń takich jak:
* dodatku za wieloletnią pracę
* nagrody jubileuszowej
* jednorazowej odprawy przy przechodzeniu na rentę inwalidzką lub emeryturę.
Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi samorządowemu w wysokości wynoszącej po pięciu latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
Dodatek ten przysługuje za dni, za które pracownik samorządowy otrzymuje wynagrodzenie oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie albo zasiłek chorobowy lub zasiłek opiekuńczy.
Oznacza to, że dodatek ten nie wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, gdyż wypłacany jest obok tego zasiłku lub wynagrodzenia w pełnej wysokości przysługującej pracownikowi.
Do stażu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat i odprawy wlicza się wszystkie zakończone okresy poprzedniego zatrudnienia, w tym u prywatnych pracodawców, bez względu na sposób ustania stosunku pracy lub ewentualne przerwy w zatrudnieniu.
W przypadku, gdy pracownik wykonuje pracę w jednostce organizacyjnej, jako dodatkowe zatrudnienie - prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do stażu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat w tejże jednostce nie wlicza się zatrudnienia w podstawowym miejscu pracy, zaś wlicza się poprzednie - dodatkowe zakończone okresy zatrudnienia. Przez "dodatkowe zatrudnienie" należy rozumieć tylko takie sytuacje, gdy pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i dodatkowo podejmuje zatrudnienie w niepełnym wymiarze w urzędzie lub jednostce organizacyjnej. Wykonywanie pracy u dwóch lub więcej pracodawców w wymiarze nie przekraczającym łącznie jednego etatu nie jest zatrunieniem dodatkowym.
Należy również zwrócić uwagę, że "okresy pracy" to okresy wykonywania pracy w ramach stosunku pracy nawiązanego na podstawie na podstawie umowy o pracę bądź powołania, wyboru czy też mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Poza okresami zatrudnienia do stażu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się pracownikom samorządowym inne okresy tylko w sytuacjach, gdy tak stanowią odrębne przepisy.
Przez odrębne przepisy rozumie się np.:
* ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205 z późn. zm.) - na podstawie której wlicza się okres służby wojskowej na warunkach określonych w ustawie,
* ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) - która pozwala wliczyć okres pobierania zasiłku i zasiłku szkoleniowego, a także - jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej - udokumentowane okresy zatrudnienia u pracodawców zagranicznych, pod warunkiem opłacania składek na Fundusz Pracy,
* rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych (Dz. U. Nr 58, poz. 249 z późn. zm.) - na podstawie której wlicza się okres odbywania dziennych studiów doktoranckich,
* ustawę z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. Nr 54, poz. 310).

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem za wieloletnią pracę, które rówież wypłacane jest na zasadach przyjętych u pracowników urzędów państwowych w podanych poniżej wysokościach:
a) po 20 latach pracy - 75% wynagrodzenia miesięcznego,
b) po 25 latach pracy - 100% wynagrodzenia miesięcznego,
c) po 30 latach pracy - 150% wynagrodzenia miesięcznego,
d) po 35 latach pracy - 200% wynagrodzenia miesięcznego,
e) po 40 latach pracy - 300% wynagrodzenia miesięcznego,
f) po 45 latach pracy 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Do stażu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej - podobnie jak przy dodatku za wysługe lat - wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Inaczej niż przy dodatku za wysługę lat ustala się staż pracy w razie pozostawania pracownika w więcej niż jednym stosunku pracy. W każdym przypadku staż pracy ustala się z uwzględnieniem wszystkich wcześniejszych (zakończonych) okresów zatrudnienia. Wliczeniu nie podlega okres zatrudnienia trwającego równolegle - co oznacza, że wlicza się tylko jeden z nich.
Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody. Pracodawca każdorazowo bada, czy pracownik spełnia warunki do ubiegania się o nagrodę jubileuszową. Pracownik jest zobowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji. Nie ma znaczenia fakt późniejszego udokumentowania prawa do nagrody.
Jeżeli w dniu udokumentowania prawa do nagrody pracownik był uprawniony do nagrody wyższego stopnia, przysługuje mu wyrównanie różnicy między kwotą nagrody wyższej a kwotą wypłaconej nagrody niższej.
Wypłata nagrody powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu do niej prawa. Nagrodę jubileuszową oblicza się wg zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, które zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urliopu oraz ekwiwalentu za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).
Przy ustalaniu wysokości miesięcznego wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczenia nagrody jublileuszowej składniki wynagrodzenia określone w stałej stawce miesięcznej uwzględniane są w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu (w tym przypadku - w miesiącu nabycia prawa do nagrody). Wysokość nagrody stanowi odpowiedni procent wynagrodzenia miesięcznego, a więc nie występuje konieczność obliczania ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień urlopu.
Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to dla pracownika korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody będąc zatrudniony w innym wymiarze czsu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycian prawa do nagrody.
W przypadku ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, gdy pracownikowi brakuje mniej niż 12 miesięcy do nabycia prawa do nagrody - licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy - nagrodę wypłaca się w dniu rozwiąznia stosunku pracy.
W sytuacji, gdy w dniu wejścia w życie rozporządzenia upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą. Dotyczy to również sytuacji, w której pracownikowi wliczono dodatkowe okresy w związku z wejściem w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do stażu uprawniającego do świadczeń pracowniczych okrsów nie podlegających dotychczas takiemu wliczeniu.
Kolejnym świadczeniem, które przysługuje pracownikowi samorządowemu jest odprawa przy przechodzeniu na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę.

Wskazana odprawa ma charakter jednorazowy i przysługuje w wysokości:
* dwumiesięcznego wynagrodzenia - po 10 latach pracy,
* trzymiesięcznego wynagrodzenia - po 15 latach pracy,
* sześciomiesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy.Warunki, w jakich do okresu pracy w jednostkach samorządu terytorialnego wlicza się okresy zatrudnienia w innych zakładach pracy są te same, co w przypadku dodatku za staż pracy.
Z ustawy o pracownikach samorządowych wynika, że pracownikom przysługuje prawo do 40-godzinnego tygodnia pracy, z tym, że przepis ten nie dotyczy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Z uwagi na różnorodny zakrs działania jednostek organizacyjnych w rozporządzeniu rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. nie zostały wyodrębnione stanowiska pomocnicze i obsługi, których nie dotyczy zapis o 40-godzinnym czasie pracy. Wyodrębnienia takiego dokona więc pracodawca - spośród stanowisk wymienionych w kolumnie 2 tabeli stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych, stanowiącej załącznik nr 4 do wym. rozporządzenia Rady Ministrów.
Pozostałe uprawnienia pracownicze przysługują pracownikom samorządowym na zasadach i w granicach określonych przepisami Kodeksu Pracy. Mają więc oni prawo do zrzeszania się w związkach zawodowych, do higienicznych i bezpiecznych warunków pracy, urlopu wypoczynkowego, ochrony wynagrodzenia za pracę, szczególnej ochrony pracy kobiet i innych uprawnień.

PS. Obecnie przepisy uległy zmianie w myśl Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych z dnia 18 marca 2009 roku ( Dz.U.Nr 50 poz. 398 )


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez librus dnia Pon 2:47, 01 Cze 2009, w całości zmieniany 8 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wzzsopowiatsepolenski.fora.pl Strona Główna :: ADMINISTRACJA I OBSŁUGA Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
     www.wzzsopowiatsepolenski.fora.pl: Strona Wolnego Związku Zawodowego Solidarność Komisji Międzyzakładowej WZZ"Solidarność-Oświata" Powiatu Sępoleńskiego,jak również pozostałych nauczycieli,którzy pragną wymieniać swoje poglądy,i dzielić się uwagami i wiedzą z pozostałymi członka     
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group   c3s Theme © Zarron Media
Regulamin